محاورات المصريين
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

قهوة المحاورات

صفحة 5 من اصل 5 الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4, 5

قهوة المحاورات - صفحة 5 Empty رد: قهوة المحاورات

مُساهمة  Scorpion الجمعة سبتمبر 26, 2014 9:43 pm

Folana
تاريخ المشاركة 06 November 2006 - 02:32 PM
السلام عليكم ورحمة الله...

سكـــــــــــوب

ايه ده Smile ...ايه المفاجأة الجميلة دى....حمدلله على السلامة يابلدينا..اتارى القهوة منورة ..والله ما اخدت بالى الا دلوقت..Smile

حأنزلك واحد سحلب على حسابى لحد ما ارجع ...اوووووووووووعى تمشىىىىىىىىىى انا باقولك اهو

الغدا عندنا النهاردة
Scorpion
Scorpion

المساهمات : 1712

مُساهمة  Scorpion الجمعة سبتمبر 26, 2014 9:44 pm

Salwa
تاريخ المشاركة 05 March 2007 - 01:02 AM
اخناتون ../.انتوا فين ياجماعة ؟؟ هو ايه اللى حصل ؟؟ بقالى فترة كل مادخل القهوة دى الاقيها فاضية ؟؟
انتوا بتهربوا ؟؟ ..طيب شفتوا لما كتبت الرسالة بتاعتى للمواطن الاول ؟؟

سلوى ../..ياعمنا الفاضل احنا دلوقت يادوبك بناخد قهوتنا ونمشى من سكات ....رسالتك جت على الجرح بالجامد ..تعالى شوف مهازل السفارات .

سى السيد ./...من كام سنة كدة واحدة قريبتى هى وبنتها عايشين فى بلد اوروبى ...بعتوا يعملوا باسبوراتهم وطبعا زى مانتم عارفين بيدفعوا مبلغ كبير بيعدى ال350 دولار ..( بتعمله عن طريق ارساله بالبريد للتجديد فقط ) ..فوجئت قريبتى لما نزلت مصر بأنهم بيقولولها هى وبنتها تعالى كدة على جنب ....جواز السفر ده مزور !! ده فى خانة الميلاد مش مكتوب اى تاريخ ؟؟ والاسم مشلفط ...واقع علي الحبر ميه وممسوح ...وغيره وغيره ...قريبتى انهارت وقالت لهم انا فوجئت زيكم بالمنظر ده وكلمت السفارة ورد عليا الموظف المختص وقاللى
يامدام انا مليش ذنب دى بنت المستشار !!! بتتمرن فى السفارة وهى اللى عملت الجوازات دى ....مقدرش اعترض وحضرتك عندك حق ولو عاوزانى ادفع تمنهم من جيبى واعمل لك غيرهم ..
طبعا قريبتى كانت محددة ميعاد السفر ..........وقالت له طيب انت ذنبك ايه ؟؟ بس السفر بالجواز ده يعتبر جريمة ...قال لها لالالا مفيش مشكلة وسافرى انتى ...سافرت والمهزلة حصلت فى المطار ....ولما راجعوا ولقوا انها مواطنة ( ملهاش سوابق ) ...قالولها لو فى الرجوع حاترجعى بالجواز ده مش حاتسافرى ...وطبعا طلعت جواز سفر تانى من مصر ...

سكوب.../ ياسلام...ياسلام سلم ..دى بقى حاجة معروفة عندنا ...ده قانون ياعمنا ...يعنى يشغلوا ولادهم وولاد حبايبهم والا المكاتب التجارية ...شوف بقى دى عاوزة لها واحد شاى تمام وتيجى تقعد جانبى هنا احكى لك بينى وبينك الا حد يسمعنا ...انا مرة اول ما سافرت زمان يعنى رحت اختم فاتورة وشهادة منشأ فى السفارة ...
وبدردش مع الموظف المسئول وبقول له ...انا ببعت لمصر كام منتج من تصنيعى ...بس انا لو عاوز كشركة اجنبية اشترى من مصر ايه النظام ؟؟
وكان يوم ياعزيزى مطلعتلهوش شمس ....( اتلموا عليا تقولشى انا هندى ؟؟ ) ..
لازم تروح للمستشار التجارى وممنوع اى منتج مصرى ييجى من غير ما المكتب ياخد بيه علم ولازم تاخد شهادة معرفش ايه ؟؟.......يعنى نصب علنى ...( كله كان كذب عاوزين يبيعوا لى الترماى ) ....
ويقوللى ملكش دعوة هنا حتى التخليص الجمركى المكتب بيقوم بيه ....( الله ؟؟ هو فيه ايه ؟؟ ده مكانش سؤال يتيم )
مش كفاية كنت بدفع فى ختم الورقة الواحدة اكتر من مائة دولار .....مع ان ايامها كان يقولك ممكن تختمها من اى سفارة عربية .....واكتشفت بعد سنين ان سفارة الاردن بنختم الشهادات بأقل من ربع التمن ...
يعنى كانت سرقة علنى ...
رجعوا من كام سنة يجبروك تختمها من السفارة المصرية ...ودلوقت تدفع باليورو .........وبرضه الاختام كلها على بعضها بملاليم وتدفعلك ربعمائة يورو جدعنة ...والا اكتر ...رسوم تسجيل ..

سلوى .../ بتفكرنى ياسكوب باللى حصل عندنا برضه من ييجى عشر سنين ...
اتصل بيهم مريض مصرى .يقول لهم انه ميعرفش حد وعنده ظروف وهو طريح المستشفى ...تفتكر عملوا ايه ؟؟
دوروا ( فى دفاترهم ) ...واتصلوا بمواطن مصرى معروف فى المدينة اللى هو فيها ...وقالوا له ممكن خدمة ؟؟
فيه مواطن مصرى( آخر ) طريح الفراش ....روح شوفه ...آهو ثواب ...من فضلك يعنى لو ميضايقش...اصل محدش فاضى .
وراح المواطن ده ....قابل المواطن المريض....واتضح انه دكتور مشهور ...( بس لم يشرح شئ للسفارة ...هو فقط قال لهم انه مجرد مواطن مصرى ) ...هو فقط كان محتاج لزيارة اى مصرى وكان خايف الا يحصل له حاجة ومحدش يشعر بيه ..يعنى عملية انسانية فقط ....ليس لها اى دخل بالمادة ..
هى كانت بداية لصداقة جميلة جدا جدا بين الاثنين ..ولوقتنا هذا يقدر الدكتور الموقف الجميل لبلدياته...
المشكلة هنا .....هل المواطنين فى البلد الغريب هم المسئولين عن مواطنين آخرين ؟؟ وبأى حق تطلب السفارة ان يقوم مواطن بعملها ؟؟ ونفرض لاقدر الله ان الدكتور ده كان محتاج لاى شئ ...هل هم يجبروا الناس ويضعوهم فى موقف حرج ؟ والا ايه بالضبط ؟؟ ..

بنت مصرية .../..ياساتر....ياساتر على دى سيرة .
متفكرونيش بالسفارات ...متفكرونيش باللى حصل معايا ..
دى متاهات وعالم داخل عالم....يعنى دنيا جوة دنياهم ....طيب انا فاكرة لما كنت فى بلد اوروبى ...وبالصدفة اتفرجت فى التلفزيون على برنامج بيتكلم على اكلات الشعوب ....واستضاف حرم السفير المصرى ..
كان يوم ...كان يوم...
الهانم قدمت طبق الكشرى الشهير ....و مش عاوزة افتكر ..مش عاوزة افتكر ...
يعنى كأنها رايحة سهرة ...ده اولا ...ويعنى يعنى ملقتش الا الكشرى ؟؟ وياريتها عارفة تعمله ؟؟ (( ببساطة يعنى ))...يعنى باينة واحدة اول مرة فى حياتها تسمع عن اختراع اسمه ((( مطبخ ))) ...
وكفاية كدة الا سيرة السفارات بتنرفزنى ..

نانو ..../..الله يخليكم ..كدة ريحتوا قلبى .الحمدلله انى بفهم بس فى الصيدلة ..

كدة ضمنت انى مش حاشتغل فى سفارة ولا قنصلية ...وآل انا كنت فاكرة انه كله تمام وبتوع سفارات اوروبا حايتعلموا النظام الصح هناك ...يعنى عندكم برضه ...( ابجنى تجدنى ؟؟ ) ..فى المكاتب التجارية ؟؟ معنى كدة بقى انها مكاتب خاصة ؟؟
استنتاج سليم ؟؟

اخناتون .../ ...الحمدلله اخيرا وضحت الرؤية ..

الافوكاتو .../ انا عن نفسى وبصفتى غير القانونية ....افضل عدم التدخل فى امر شائك مثل هذا الامر ...
لكن بصفتى القانونية اقترح فى حال وجود اى اعتراض على اى تصرف ان يقوم المجنى عليه بتقديم دعوة او اعتراض على المدعو عليه ..

سى السيد .../ قصدك يااستاذنا ....المدعى عليه ....علشان كلنا بندعى على اى ظالم ...وآهو كل المسئولين دلوقت فى كل بقاع الارض بقوا من الظالمين ...

احمد محمود.../ انا لى تعليق واحد ونفسى اوقفهم كلهم كدة على بعضهم قدامى واقول لهم ...
ارحموا من فى الارض يرحمكم من فى السماء ...

سلام عليكم ...
Scorpion
Scorpion

مُساهمة  Scorpion الجمعة سبتمبر 26, 2014 9:45 pm

اريخ المشاركة 06 March 2012 - 03:08 PM
بقالنا سنتين ما نزلناش القهوة ... نروح ناخدلنا كوباية شاي و نشوف اللي بيجري في مصر اليومين دول :

سكوب : هي ايه حكاية التمويل ده ؟

عبير : قطع .. داهية تاخد التموين و سنينه ... 3 ساعات واقفة علشان آخد في الآخر ازازة زيت و البيه يقوللي الرز لسه ما جاش ..

ابو محمد : تموين ايه بس يا مدام عبير .. بيقول لك التمويل ... وأنا يا سكوب يا أخويا مالياش في التمويلِ ... عمري ما أخدت اي تمويل في حياتي ... حتى ولا تمويل عقاري وخلينا بعيد أحسن

سكوب : طب والناس اللي طالعة تشتم في الحكومة لأنها سمحت بسفر الجماعة بتوع التمويل وتقول إنها فضيحة

ابو محمد : دي ناس و لا مؤاخذة مش فاهمة حاجة... لأن الست هيلاري مسكت المعونة في إيد والجنزوري مسك المتهمين الأمريكان في إيد ولعبوا "سيب وانا اسيب". وبعدين حكومتنا نزيهة والحمد لله... والجنزوري قال بدال ما الست هيلاري تجيب بالمعونة "أقنعة فانديتا" وتوزعهم على العيال بتوع التحرير... نجيب إحنا بالمعونة طراطير ونوزعها على المصريين والشعب كله "يلبس" وينبسط .... وكمان الناس قاعدين يقولوا الجنزوري كان معرضها وطلع في البرلمان يقول مصر لن تخضع ولن تركع لأمريكا في قضية التمويل... وميعرفوش إن الست هيلاري "زغرتله" بعنيها وقالتله: جنزوووري ... رد عليها بطريقة عبد الفتاح القصري: خلاص هتركع المرة دي بس يكون في معلومك المرة اللي جاية لا ممكن تركع أبداً... وبعدين فضيحة ليه ده الموضوع ما إتعرفش غير في مصر ... وهي مصر كلها قد إيه يعني؟.

سي السيد : علي رأيك يا أبو محمد ...إذا كان "أرشميدس" اليوناني اخترع قانون الإزاحة... و"نيوتن" الإنجليزي اكتشف قانون الجاذبية... فإن المصريين هم اللي اكتشفوا قانون "الطرمخة" ومحدش أحسن من حد ... وسلم لي على سيادة القانون... ولو سيادته سأل علينا قوله إن إحنا مش هنا.

سكوب : طب هو يعني فيها إيه لما نركع لأمريكا... ما إحنا كان عندنا فريق "الساجدين" ومفيش حد زعل... ولا هي حلال على اللي بيلعبوا كورة وحرام على اللي بيلعبوا في السياسة... وبعدين لعلمكم الحكومة ركعت لأمريكا بموافقة البرلمان وبما لا يخالف شرع الله ... والأرض "كرويةٌ" وكل حاجة في مصر بتتغير... والمتهمين طلعوا مش متهمين وسافروا... والبلكيمي طلع عامل عملية تجميل وهيترفد... وواحد صاحبي كان عامل جدع قوي طلع قطة... حتى اسألوا مروى اللي كرموها في حفلة شهداء الشرطة.

صوت من آخر القهوة : جري يا سيد .. احنا حنتريق علي الشريعة و الا ايه ؟ خد بالك من كلامك و ما تتعداش حدودك

سكوب : يعني من كووووووووووووول للي قولته ما خدتش بالك الا من دي ... ماشي .. حقك عليا يا مولانا .. انا آسف يا جماعة ما كانش قصدي .. لا تتعمللي قضية ازدراء اديان و الا حاجة و دي مش اقل من ستة سنين ..

فولانة : زمان سافرت المغرب و كانوا بيقولوا "وأنت في المغرب ... لا تستغرب".... والحمد لله رجعت مصر وبرضه ما بقيتش استغرب .... طب إنتوا "على إيه مستغربين؟!!" على رأي المرحومة فايزة أحمد.. ما طول عمر القضاء في مصر بيتعمل فيه كده لحد ما تحول من قضاء إلى ... قضاء وقدر.

محمد : في وطن يقف الناس فيه طوابير علشان رغيف عيش أوأنبوبة البوتاجاز.. و عالناحية التانية من الرصيف الأسلحة بتتباع عيني عينك .. ويوزعوا على بطاقة التموين بلطجي لكل مواطن... ما تستغربش إن الحكومة تصدر قرار "بالليل" بسفر متهمين أجانب والقضية لسه شغالة .. وتدفعهم كفالة وهما مفروج عنهم .. وتنزل طيارة عسكرية أمريكية من غير تصريح في مطار القاهرة تاخدهم وتفك..

أسد : بيفكرني بأغنية سهير الباروني و هي بتغني أغنية الحرامي .. دلوقتي الحكومة لسه بتغنى "دخل الطيار الأمريكاني وأنا نايمة ... شوفوا قلة أدبه"
وصديقي الباشمهندس حسن لما راح لحماه وقال له "إزاي تسمح لبنتك وهي زعلانة عندكم في البيت ترجع الساعة 2 بالليل وتشترطوا عليها إنها ما تكونش مع جوزها" رد حماه: "طب شغلها بالليل بيجيب فلوس ... لكن جوزها ما بيجيبش فلوس".

أمشير : الحساب يا سي سكوب .. عايزين الفلوس اللي عليكم
سكوب : ليه شايفني بشتغل بالليل .. قيدهم عالنوتة يا حبيبي
Scorpion
Scorpion

مُساهمة  Scorpion الجمعة سبتمبر 26, 2014 9:46 pm

الأفوكاتو
تاريخ المشاركة 06 March 2007 - 03:03 PM
الأفوكاتو:

يا ريت با سكوب تشوف لنا طريقة نرجع بيها رواد القهوة للعودة إلى ماضيها الزاهر الوطنى, ما رأيك؟

سكوب:

يا متر, أنا مستعد أولع صوابعى شمع علشان ألم الحبايب مرة تانية فى القهوة, دى بيتنا كلنا, و كل واحد ممنا كان عنده حاجة, أو سؤال, كا ييجى هنا, و كلنا نشوف حل.

دى هيه الجدعنة المصرية, و لكن نعمل إيه؟

سلوى:

نعمل حملة إعلانية, فى صحف النت, ندعوا فيها زباين القهوة القدامى إلى العودة إلى قعدتنا االقديمة, بحيث نفضفض, و ناخد راحتنا, و نحن مطمئنون أننا أسرة واحدة, يخاف كل منا على الآخر, و يحميه بآخر نقطة من دمه.

الأفوكاتو:

أوافق.

سكوربيون:

موافق:

بقية الرواد: موافق.... موافق... موافق......

حان وقت إعلاق القهوة, نراكم غدا على خير.( إدارة القهوة)
Scorpion
Scorpion

مُساهمة  Scorpion الجمعة سبتمبر 26, 2014 9:46 pm

عصام
تاريخ المشاركة 13 January 2010 - 12:49 AM
لو حد عنده شوية وقت ..

يقرا الموضوع دا .. لكن من أوله ..

ولو معندوش وقت .. يبقى يرجع له بعدين .. :happy:

منك لله ياللى ف بالى Laughing
Scorpion